Hoppa till innehåll

Det här är en krisbanner i testmiljö

Frågor och svar

Här kan du ta del av löpande frågor och svar kopplat till projekt Ledningsförnyelse Kronodal.

Hur mycket investerar kommunen i projektet Ledningsförnyelse Kronodal?

I bostadsområdet Kronodal investerar kommunen 45 miljoner de närmsta 3 åren på att förnya ledningsnät och utöka kapaciteten både när det kommer till dricksvatten, dag- och spillvattenhantering.

Vad blir effekterna av ledningsförnyelsearbetet i Kronodal?

Effekterna kring dricksvatten:

Effekterna kring dagvatten:

Effekterna kring spillvatten:

Effekterna kommer man som boende märka av redan vid färdigställandet av etapp 1, 2025.

Vad innebär ett 10-årsregn?

Ett 10-årsregn är när en nederbördsmängd (för en viss plats och varaktighet) har en återkomsttid på 10 år. Det innebär att den nederbördsmängden uppnås eller överträffas i genomsnitt en gång på 10 år. Enligt SMHI tros 10-årsregn öka med omkring 10% under kommande år.

Varför börjar man arbetet i bostadsområdet Kronodal?

Problematiken finns i flera delar av kommunen men problemet är störst och mest akut i Kronodal. Detta har man bland annat sett genom en spill- och dagvattenmodulering som kommunen låtit göra i samband med det övergripande ledningsförnyelsearbetet. Även översvämningsproblematiken i området under de senaste åren har vittnat om att det behövs en förändring.

Hur lång tid kommer min gata att vara avstängd när man börjar att bygga?

Gator runt om i bostadsområdet kommer att schaktas upp vilket gör att alla boende vid något tillfälle under byggperiodens gång kommer ha svårt att nå sin fastighet med bil. Man kommer dock alltid att kunna komma fram till fots. Kommunen strävar efter att ha så kort schakt som möjligt öppet samtidigt för att minimera störningen för de boende. Exakt tid kommer vi får återkomma med då projektet är igång och vi kan följa progressen från dag till dag.

Hur länge kommer mitt dricksvattnet att vara avstängt när man går över till nya ledningar?

Mellan 1-2 timmar. Du som boende kommer få information om avstängningen minst 2 dagar innan avstängningen ska ske genom en lapp i brevlådan från entreprenören.

När kommer de olika etapperna att asfalteras? Blir det när varje etapp är klar eller kommer kommunen vänta till 2028 när alla etapper är klara?

Vi färdigställandet av varje etapp kommer ett undre asfaltslager att läggas. Detta lager ska ligga i minst ett år innan en helt ny toppbeläggning läggs på. Exakt tidpunkt för toppbeläggning och i vilken omfattning/etapp beslutas i samråd med vägföreningen.

Vi ska renovera vårt hus under pågående ledningsförnyelseprojekt i Kronodal - vad ska vi tänka på?

Vad kul med renoveringsprojekt. Lycka till! Kontakta oss gärna och berätta om dina renoveringsplaner och på vilket sätt du kommer att behöva ha tillgång till och från din fastighet under byggperioden så kan vi ta med det i vår planering tillsammans med vår entreprenör.

Gällande översvämningsytan mot Stenbocks väg. Kommer träd och buskar påverkas av dikesbreddningen?

Nej, de kommer inte att påverkas. All form av grönyta hjälper till att ta hand om mycket av vårt dagvatten så vi tar väl hand om naturens egna beskyddare.

Gällande översvämningsytan som ska anläggas vid Furudalsvägen/Björkdalsvägen. Är det okej att beträda ytan som vanligt efter det att den är färdigställd?

Ja, det är helt okej. Man kan leka, cykla eller ha picknick på grönytan precis som vanligt när ytan är färdigställd.

Vad kan en felkoppling innebära för mig och mina grannar?

Spillvattenledningar är dimensionerade utifrån antal hushåll som är anslutna i ett bostadsområde. Om belastningen ökar, vid till exempel större skyfall blir ledningar snabbt överfulla. När en fastighet har felkopplade dagvattenledningar fylls spillvattenledningar med onödigt dagvatten. Det gör att spillvatten från andra fastigheter inte får plats i ledningarna och pressas istället bakåt och upp i den egna fastigheten. Konsekvenserna kan bli översvämmande källarutrymmen som tar lång tid att sanera och återställa. I Vellinge kommun har detta inträffat i ett 30-tal fastigheter under de senaste 3 åren. I Höllviken är det ett 10-tal fastighetsägare som drabbats.

Förr i tiden var felkopplade dagvattenledningar inte ett stort problem men idag, med fler hushåll på mindre yta behöver vi göra om och göra rätt. Genom att du som fastighetsägare tar ditt ansvar och ser till att dina dagvattenledningarna är rätt kopplade säkerställer du inte bara att risken för översvämning minskar för dig själv utan även för dina grannar.

När kommer jag som fastighetsägare att få veta om min fastighet berörs av en felkoppling eller inte?

Etapp 1: Om du berörs av en felkoppling kommer du att få en brev senast den 30 maj 2025 med mer information om hur du som fastighetsägare går till väga för att åtgärda problemet. Om du inte har hört något från oss senast detta datum berörs du inte av en felkoppling. Har du en digital brevlåda (tex. Kivra) kommer informationen komma dit. I annat fall skickas informationen till din fysiska brevlåda.

Etapp 2 och 3: Om du berörs av en felkoppling kommer du att få en brev senast den 30 juni 2025 med mer information om hur du som fastighetsägare går till väga för att åtgärda problemet. Om du inte har hört något från oss senast detta datum berörs du inte av en felkoppling. Har du en digital brevlåda (tex. Kivra) kommer informationen komma dit. I annat fall skickas informationen till din fysiska brevlåda.

För en handfull fastighetsägare har kommunen inte lyckats komma åt och besiktiga. Även dessa fastighetsägare kommer kontaktas för inbokning av besiktning. Detta genom direktkontakt med kommunens besiktningsmän.

Kommer jag som fastighetsägare själv att behöva bekosta arbetet kring felkopplingen?

Ja, det kommer du att behöva göra. Här kan du läsa mer om ansvarsfördelning.

Vad kostar det att åtgärda en felkoppling?

Det beror helt på. Här är det viktigt att du som fastighetsägare kontaktar en entreprenör som kan komma och göra en bedömning – både vad som behöver åtgärdas, hur det behöver åtgärdas och vad det kommer att kosta.

Hur lång tid har jag som fastighetsägare på mig att åtgärda felkopplingen?

Deadline för etapp 1: Felkopplingen i din fastighet måste vara åtgärdad senast den 30 november 2025. I oktober 2025 kommer kommunen följa upp arbetet med berörda fastighetsägare och säkerställa att samtliga håller önskad tidplan.

Publicerad:
16 april, 2025